Summa sidvisningar

lördag 5 november 2011

Mindfulness livet och tankar

Livet går vidare och våra älskade finns alltid med oss. Idag var vi ute i Sundborn till mammi och tände ljus vid graven. Jag har även börjat göra som Martin Timell, han berättade i ett TV program att han alltid tar med extra ljus med sig som han sätter på dom gravar som är tomma, tomma på blommor och ljus. Brevid min mamma finns det en grav som aldrig finns några ljus eller blommor på. Den får alltid ett ljus av mig, fanns en grav till brevid den men är nu borttagen så den blev tom idag. Även ett ljus i minneslunden för alla andra som lämnat oss för tidigt. Och självklart tändes det ljus inne i kyrkan för mormor och morfar som "bor" i Stockholm och älskade farmor och farfar. Ingen nämnd ingen glömd.






Är inne på att känna mig själv igen... loveley.. Har börjat på Mindfulness igenom min vårdcentral i Borlänge. Riktigt bra att få lära sig vara här och nu.. För med handen på hjärtat. När är du riktigt närvarande här och  nu??? hur ofta är man inte lite före sin tid eller tänker på det som varit? När är man RIKTIGT här... Bara att stanna upp flera ggr på en dag och se sig omkring, se färgerna, känna dofterna, andas med magen och inte långt uppe i halsen.. hur ofta gör man det. Lite hemskt så stressad man är hela tiden. Riktigt skönt att få känna sig här och nu, jag får påminna mig själv flera gånger varje dag att inte ligga så långt före i mitt liv hela tiden. Vad gör jag för nytta med mitt liv här och nu?? Inget för jag lever ju inte här och nu om jag inte själv stannar upp och känner det!

Det är som dom som har kursen säger.. Hur ofta sitter du inte i bilen och kör från A till B och när du är framme vet du inte riktigt hur du kom dit, men att du är där. Vad hände mellan A till B?? Man var helt enkelt inte närvarande här och nu. Man försvinner ofta in i sina tankar. Inte för man är en sämre bilförare för man är ju liksom med ändå. Men otäckt är det hur lite man är här och nu.

Jag lär mig mer och mer för varje vecka som går. Bara att lära sig andas rätt är så skönt. Och jag ser mer av vardagen nu och det runt om mig. Lär mig att stressa ner mer. Finns ingen ändå som kommer tacka mig med en guldklocka om jag blir utbränd igen. Nej man ska tänka på sig själv och sitt sätt att leva.

För en gångs skull så försöker jag inte rusa in i saker och ska göra om hela min värld för att jag tror jag ska må bra. Den här gången så tar jag det lungt. Har börjat på underbara Yoga på onsdagar och det är Mindfulness Yoga här på Inspire i Borlänge med underbara och fina Sofia N. Hon är en sådan stor själ med en sådan karisma att man nästan vill äta upp henne. Så för mig är onsdagar så heliga. KL 17,00 till 18,30  är det så mycket MIN tid för mig och min kropp. Älskar varje sekund av det, även fast det ibland är tufft men jag kämpar på. Jag har t o m köpt mig en egen svart Yoga matta som bara jag ska tossa ner med mina fötter..

I skrivandes stund så håller Maggan Graaf på att föda barn hoppas jag. Denna goa fina människa ska sätta ytterligare en goding till världen. Älskar att läsa hennes blogg, hon gör mig både glad, ledsen, fundersam över hur livet är. Så härligt att få läsa om någon som verkligen våga skriva vad hon tycker och tänker. Det älskar jag. För en sann människa med ett härligt hjärta dom människorna man vill läsa om och bry sig om.
Så lycka till finaste du.





Gud så skönt det var att få skriva av sig lite... allt för länge sen. Hoppas jag kommer igång igen. Men som sagt det har varit för mycket och jag försöker att inte göra mig själv stressad eller att jag känner press på mig själv. Låter nu livet ha sin gång och att jag tänker vara närvarande i den istället.

En massa kärlek på dig och ta hand om dig och försök även du att leva här och nu.

Kramar i massor från Viveka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar